#58 - Moeder en dochter

Vandaag op moederdag zetten we de vrouw des huizes van villa Le Coin Perdu centraal, samen ook met haar dochter.

Cidonie Raikem was geboren op 15 november 1862 en dit, net als haar twee oudere zussen Flora en Charlotte, op de Engelhoeve, op het domein van de familie Wittouck in Houthalen. Haar vader en moeder waren afkomstig uit Luik. Vermoedelijk kwamen ze in Houthalen terecht door de zus van Flora, die gehuwd was met de “jagtopziener” van het landgoed.

Cidonie trok op twintigjarige leeftijd naar Luik, waar ze enkele jaren later, in 1889, nog ingeschreven stond, als “négociante” (handelaar). Op 12 maart 1889 beviel ze, alleenstaand, van een dochter. Een dag later werd Fanny gedoopt in de Église Saint-Jean l'Évangeliste in Luik en gebeurde de aangifte van haar geboorte. Ze kreeg de namen Stéphanie Amélie maar werd door ieder die haar kende Fanny genoemd. De naam van de vader werd niet vermeld en dus kreeg het meisje de familienaam van haar moeder. Anderhalf jaar later verhuisden moeder en dochter voorgoed naar Genk, waar ze een herberg overnamen in de Statiestraat, vlak naast de spoorweg die door het centrum van het dorp liep.

We vermoeden dat Cidonie hier Emile Van Doren leerde kennen, die als academiestudent het landschap van Genk ontdekt had en misschien op zoek was naar een betaalbare kamer voor de nacht. In 1893 verhuisde Emile voorgoed naar Genk en was het gezin compleet. Samen bouwden ze de herberg uit tot het succesvolle Hôtel des Artistes. En postkaarten van het hotel uit die tijd maken duidelijk dat de uitbating in handen was van “Madame Van Doren”. Enkele van de oudste foto’s uit de collectie van het Emile Van Dorenmuseum tonen de jonge Cidonie met Fanny aan haar zijde. Waarschijnlijk stond Emile Van Doren achter de lens. De foto’s moeten dateren uit de vroege jaren dat ze elkaar kenden.

Emile Van Doren en Cidonie Raikem trouwden op 22 februari 1898. De getuigen op hun bruiloft waren twee bevriende kunstenaars: Herman Richir en René Ovyn. Ovyn was korte tijd een buurman van het gezin, toen hij zich rond 1894 voor korte tijd vestigde in de Stationsstraat, tegenover de herberg die Cidonie uitbaatte. Herman Richir was een levenslange vriend van het gezin, die regelmatig bij hen op bezoek kwam. Richir portretteerde zijn Genkse vrienden dan ook verschillende keren. Twee van deze portretten hangen sinds jaar en dag in de inkomhal van villa Le Coin Perdu, waar ze de bezoekers van het museum verwelkomen. En we kunnen getuigen dat het ovale portret van Cidonie, een gouache op papier uit 1922, zonder meer tot een van de meest geliefde werken uit de museumcollectie behoort. En je kan ook duidelijk zien waarom.

Met het huwelijk tussen Cidonie en Emile werd Fanny de wettelijke dochter van Emile Van Doren en kreeg ze zijn naam. Ze deelden dan wel geen bloedband, maar uit alles blijkt dat dit een liefdevolle vader-dochterrelatie niet in de weg stond. Ook met haar moeder haar Fanny een bijzonder innige band, zoals we kunnen zien op tal van foto’s die we van hen beiden bewaren.