2018 - Charles Wellens. Op zoek naar de ziel van de Kempen

Zijn leven lang zocht Charles Wellens (1889-1958) naar de ziel van de Limburgse Kempen. Hij schilderde, verheerlijkte en bezong het Kempenlandschap, zijn bewoners en hun woningen en legde daarmee vast wat gedoemd was te verdwijnen. Hij koos heel bewust voor dit onderwerp, vanuit de filosofie dat hij met zijn schilderijen en tekeningen het oude Kempenleven kon documenteren en vasthouden voor het nageslacht.

Vanuit die overtuiging werd hij ook een van de grondleggers van het Openluchtmuseum Bokrijk en bouwde er de eerste Kempenhoeve. Hiervoor koos hij hoeve Engelen, een boerderij uit zijn geboortedorp Lummen. Wellens paste echter het grondplan van de hoeve aan, veranderde de aankleding en het uiterlijk om een ideaalbeeld van een Kempische boerderij te creëren. Vandaag is deze hoeve bekend als de Wellenshoeve.

De tentoonstelling was te zien in het Emile Van Dorenmuseum van 1 april tot en met 2 september 2018 en werd opgezet in samenwerking met het Genootschap Charles Wellens uit Lummen en met de steun van Erfgoedcel Mijn-Erfgoed.