2016 - Nieuwe collectie

Het Emile Van Dorenmuseum opende in 1976 zijn deuren. Dit kon dankzij het legaat van Fanny Van Doren (1889-1956). Zij liet aan de stad Genk villa Le Coin Perdu en inboedel na, ter nagedachtenis aan haar vader, landschapschilder Emile Van Doren (1865-1949).

In die veertig jaar heeft het museum niet stilgestaan en groeide het uit tot een huis van landschap en kunst. Het Emile Van Dorenmuseum houdt niet alleen de herinnering aan zijn naamgever in leven. Ook het verrassende verhaal van de kunstenaarsoord Genck in de periode 1840-1940 staat centraal. En sinds enkele jaren worden hedendaagse kunstenaars uitgenodigd in residentie. Zij laten zich inspireren op de bjizondere geschiedenis die het huis vertelt, maar meer nog op het landschap van groen en stedelijkheid in Genk vandaag.

En zo groeide de museumcollectie mee. Nieuwe namen werden toegevoegd en ook het archief en de fotocollectie konden aangevuld worden tal van bijzonderheden.

NIEUWE COLLECTIE brengt een selectie van de aanwinsten uit de periode 1976-2016.

Van 28 februari t/m 9 oktober 2016.

Beeld: François Halkett 'In het dennenbos' (1884) © Emile Van Dorenmuseum, Genk