2015 - Emile Van Doren. De schilder en zijn landschap

In 2015 herdachten we de 150e geboortedag van Emile Van Doren. Hij werd geboren op 14 april 1865, dezelfde dag dat een kogel uit het pistool van John Wilkes Booth de Amerikaanse president Abraham Lincoln dodelijk verwondde. Hij groeide op als zoon van een spekslager in de Marollenwijk, hartje Brussel. Als student aan de Brusselse Académie des Beaux-Arts kwam hij rond 1890 voor het eerst in Genk, in die tijd een van de meest geliefde kunstenaarsoorden van België.

Het Emile Van Dorenmuseum vierde deze 150ste verjaardag uitbundig. Van 13 april t/m 14 juni 2015 kon u in C-mine cultuurcentrum een indrukwekkende overzichtstentoonstelling zien die de mooiste schilderijen uit het oeuvre van Emile Van Doren terugbracht naar Genk. Tegelijkertijd bracht het Emile Van Dorenmuseum van 13 april tot 27 december 2015 zijn leven en werk in beeld. Van Doren schilderde zijn leven lang, en als onderwerp koos hij trouw voor het landschap. Niks anders.
Aanvankelijk zette hij zijn schildersezel op aan de kust, in Zeeland, de groene rand rond Brussel en aan de Schelde. Maar stilaan nam één landschap het over: de moerassen, de heide en de duinen van de Limburgse Kempen, in Genk en omgeving. Zo verspreidde hij de naam en faam van ‘zijn’ idyllische landschap in eigen land en ver daarbuiten.

Bij de wisseling van de seizoenen werd de tentoonstelling in het Emile Van Dorenmuseum aangepast en kwamen nieuwe werken van Emile Van Doren aan de muren te hangen.

Beeld: Emile Van Doren door René de Groux, olie op doek © Emile Van Dorenmuseum