2013 - Stijn Cole, Bert Jacobs & Stefan Peters

Het Emile Van Dorenmuseum nodigde drie jonge kunstenaars Stijn Cole, Bert Jacobs & Stefan Peters uit als kunstenaar in residentie. Voor het project Onder de loep waarin de geschiedenis van de landschapsschilders in Genk aan de wetenschappelijke expedities uit de 19e eeuw gekoppeld wordt, creëerden ze alle drie nieuw werk.

Stijn Cole presenteert drie nieuwe tekeningen, waarin hij zijn blik naar de grond richtte, daar waar de wetenschappers op onderzoek kwamen.

Bert Jacobs dook de kelder in van villa Le Coin Perdu en maakte met de restanten van wat ooit een heemkundig museum was een intrigerende nieuwe opstelling.

Stefan Peters liet zich in een vijftal schilderijen inspireren op oude postkaarten van het Genkse natuurschoon en presenteert een video, een Google Streetview van het oude centrum in Genk, honderd jaar geleden.

Vanaf 26 mei 2013 tonen ze hun werk in de galerie van C-mine cultuurcentrum.