#12 - Experimentele slagmolen

Vele schilderijen uit onze collectie tonen, voor onze ogen van vandaag althans, vaak bijna onherkenbare fragmenten van Genk en zijn landschap. Een van de uitzondering hierop is Natuurreservaat 'De Maten' en omgeving. En daarbij hoort ook de Slagmolen, die we vandaag in bijna ongewijzigde vorm kunnen herkennen in dit schilderij van Isidore Verheyden (1846-1905).

Isidore Verheyden was een vaste bezoeker van Genk in de jaren 1870-80, waar hij net als al zijn tijdgenoten onderdak vond in Hôtel de la Cloche. Hij was bevriend met Coosemans en Asselbergs, en gaf les aan onder andere Anna Boch en haar neef Eugène Maus. Van zijn aanwezigheid in Genk zijn vandaag nog heel wat sporen terug te vinden, onder andere in het Musée Charlier - Charliermuseum in Sint-Joost-ten-Node, die twee Genkse werken van zijn hand bewaren met de titels 'Palingvissers in de moerassen rond Genk' en 'Oude lindes te Gelieren'.

De Slagmolen van Verheyden is geschilderd in een losse, gefragmenteerde stijl, die we vaak in zijn werk terugvinden. Octave Maus, vriend en één van de belangrijkste kunstpromotoren van zijn tijd, zag dit als een vorm van slordigheid, te wijten aan geldelijke zorgen. Of is het toch een impressionistisch experiment, een zoektocht naar een eigen stem en stijl?