Vrijwilligers ontdekken 400+ kunstenaars met Genk als muze

Gepubliceerd op donderdag 20 augustus 2020 9.16 u.

In de 19de en begin 20ste eeuw was Genk een populair oord voor schilders, fotografen en zelfs wetenschappers. Het Emile Van Dorenmuseum houdt sinds 2010 een lijst bij van kunstenaars die Genk bezochten. Wat 10 jaar geleden begon met 150 namen, groeide tijdens de coronacrisis aan tot meer dan 400. Door de crisis hadden de medewerkers en vrijwilligers namelijk meer tijd dan gewoonlijk om de archieven en de geschiedenis in te duiken. Met spectaculair resultaat.

Lichtpuntje in donkere cultuurtijden

Dat de coronacrisis de cultuursector een enorme klap toebrengt, is geen geheim. Ook in Genk gooide de lockdown de plannen van het Emile van Dorenmuseum overhoop en moest de opening van de Expo RESET Emile Van Doren tot tweemaal toe worden uitgesteld. De medewerkers en vrijwilligers bleven echter niet bij de pakken zitten en doken verder en dieper onder in het verhaal van het kunstenaarsoord Genk. Met verbazende resultaten.

Sinds Genk door schildersogen, de openingstentoonstelling van C-mine in 2010, houdt het Emile Van Dorenmuseum een lijst bij van alle schilders en fotografen die actief waren in het station d’artistes Gen(c)k, van 1840 tot 1960. Deze lijst telde toen een 150-tal namen.

“Dat Genk in de 19de eeuw een populaire plek was voor landschapschilders wisten we dus al”, vertelt Anniek Nagels, “maar dat het er z√≥veel waren hadden we niet gedacht. Vandaag heeft het Emile Van Dorenmuseum een indrukwekkende lijst met meer dan 400 namen van landschapskunstenaars die in de Limburgse Kempen actief waren!”

Bestookt met vragen en nieuwe info

Conservator en kunsthistoricus Kristof Reulens: “Om het museum en zijn werking tijdens de corona-lockdown onder de aandacht te houden bedachten we de facebookactie #geendagzonderkunst. Honderd dagen lang brachten we een ander verhaal over de geschiedenis van de kunstenaarskolonie die Genk ooit was. De reeks werd een onverhoopt succes, en dat hebben we geweten! De afgelopen maanden werden we bestookt met mailtjes met vragen en info. Met deze indrukwekkende index als resultaat!”

Anniek Nagels: “Wat deze lijst vooral aantoont is dat het verhaal van Genk als een kunstenaarsoord veel groter en omvangrijker was dan geweten. Ook kunnen we er nog veel andere informatie uit halen, zoals het belang van de spoorlijn die vanaf 1875 de postkoets verving om schilders uit grote steden als Luik en Antwerpen naar Genk te brengen.”

In één adem met Barbizon

Genk is op dit moment de enige historische schilderslocatie in België die een dergelijk onderbouwd overzicht kan voorleggen. Kristof Reulens: “De erkenning als historische kunstenaarskolonie door euroArt, het Europese netwerk van kunstenaarskolonies, dat dit bijzondere 19de-eeuwse fenomeen in de kunsthistorische aandacht wil houden, kwam er dus niet zomaar. Als lid van eurArt wordt Genk in één adem genoemd met o.a. Barbizon, Domburg, Worpswede in het buitenland en Sint-Martens-Latem en Tervuren in België.”