Licht op landschap. Kunstenaarskolonies in België

Gepubliceerd op donderdag 15 maart 2018 7.12 u.
Het Noord-Veluws Museum in het Nederlandse Nunspeet brengt een boeiende tentoonstelling over Belgische kunstenaarskolonie, waarin ook het verhaal van Genk als station d'artistes de nodige aandacht krijgt.

Het Noord-Veluws Museum, waar de kunstenaarskolonie rond Nunspeet thuis is, brengt vanaf 10 maart t/m 3 juni 2018 in de tijdelijke tentoonstelling het verhaal van kunstenaarskolonies in België.

De bezoeker maakt een tocht door het gevarieerde landschap van België aan de hand van de kunstenaarskolonies. Vanuit Anseremme in de Ardennen naar het Zoniënwoud bij Tervuren, naar de heide rond Kalmthout en de Limburgse Kempen met zijn moerassen rond Genk, om via het weidse rivierenlandschap van Schelde en Dender van Dendermonde af te dalen naar de kust waar Knokke en Heist liggen. De tentoonstelling geeft een unieke kans om de Belgische realisten en impressionisten, zoals Hippolyte Boulenger, Joseph Coosemans, Alphonse Asselbergs, Louis Dubois, Isidore Verheyden, Theodore Baron, Lucien Frank en Guillaume Vogels in Nederland te kunnen (her)ontdekken.

Het Noord-Veluws Museum laat een prachtige selectie zien van bijzondere werken uit de privécollectie Barat-Venker, beheerd door Bruno Barat, kunsthistoricus en galeriehouder, aangevuld met onder andere twee bruiklenen van het Emile Van Dorenmuseum in Genk. De tentoonstelling toont het eigen karakter van de verschillende kunstenaarskolonies, die in de tweede helft van de 19e eeuw zo’n enorme invloed op het Europese kunstleven hebben uitgeoefend.

De kunstenaarskolonie is een 19e-eeuws verschijnsel dat zich vanuit Barbizon bij Parijs in Frankrijk over heel Europa verspreidde. Deze kunstenaarsoorden speelden een grote rol in de toenmalige avant-garde van realisten. De kunstenaars verzetten zich tegen de ouderwetse historieschilderkunst en streefden naar de weergave van het ‘natuurlijke’ licht. Er ontwikkelde zich een totaal nieuwe opvatting over het schilderen. Kunstenaars trokken de vrije natuur in om er te schetsen en ‘en plein air’ te schilderen. In de jaren 1870-1880 zien we de overgang naar het impressionisme, waarbij de wisselende lichtschakeringen in losse toetsen op het doek werden vastgelegd.

Alle informatie op www.noord-veluws-museum.nl.