Kandidaat werelderfgoed

FOTO Villa MaclotHet cultuurlandschap van de Hoge Kempen, op en rond het steile grind- en zandplateau van de Maas, wordt al eeuwenlang in cultuur gebracht door de mensen die er leefden en leven. Uniek hierin is de nog leesbare gelaagdheid van het landschap, de nog zichtbare overgang van een rurale (heidecultuur) naar een industriële maatschappij.

 

De 19de eeuw luidde een belangrijke overgangsperiode in. Getuige hiervan zijn de statige villa's die kunstenaars en rijke burgers uit de grote steden bouwden rond de Molenvijver. Ze deden dit vanuit een fascinatie voor het rurale, landschappelijke karakter van de regio. Ze zijn een eerste teken van verstedelijking en tegelijkertijd een herinnering aan de vlucht uit de steden, op zoek naar een ongerepte, wijdse natuur. De relatie met de landschapsschilderstraditie in Genk is snel gelegd.

 

En in het spoor van de schilders volgden de toeristen, en natuurlijk de talrijke hotels die Genk rijk was.Deze bijzondere periode kwam tot stilstand door de opkomst van de mijnindustrie. Genk telde drie mijnzetels: Waterschei, Winterslag en Zwartberg, waarvan de relicten onlosmakelijk deel zijn geworden van het landschap: de terrils, de schachtbokken en de tuinwijken.

 

LOGO kandidaat-werelderfgoedDeze getuigen komen in de Hoge kempen naast en in combinatie met elkaar voor, wat maakt dat de Hoge kempen een bijzondere toevoeging zouden zijn aan de UNESCO Werelderfgoedlijst. De landschappen en monumenten die op deze lijst staan, bieden samen immers een representatieve staalkaart van de menselijke en natuurlijke wereldgeschiedenis.

 

Meer info lees je op de website van het Regionaal Landschap Kempen-Maasland.

Zie ook: Belle Epoquewandeling.

 

(Foto: (c) Armand Maclot - collectie Heemkring Heidebloemke)